Yin Yoga

 

Yin en Yang

De witte helft van de cirkel is de yang kant en de zwarte helft de yin kant. In het symbool staat een witte punt in de zwarte helft en een zwarte punt in de witte helft. Ook zie je een golfbeweging in het midden. Dit geeft de wisselwerking aan tussen yin en yang.

De balans tussen yin en yang, balans tussen stil en dynamisch, tussen langzaam en snel, tussen vrouwelijk en mannelijk, tussen warm en koud. 

In mijn hatha yogales ben ik meer yang gericht. De houdingen zijn meer op spierkracht gericht en krachtiger. Ook de prestatiegerichte maatschappij is meer yang, gericht op prestatie en activiteit. 

De yin yoga les is een mooie manier om balans te brengen als er teveel yang in je leven is, een rustpunt in de dagelijkse hectiek. 

Hoe ziet zo’n yin yoga les er dan uit? 

We maken gebruik van yogaprops, dat zijn bijvoorbeeld een bolster, kussen, blokken en een riem om je te ondersteunen in een houding.

Dit is nodig omdat de houdingen minimaal 1-2 minuten worden aangehouden. Om je spieren goed los te kunnen laten, zodat je het bindweefsel kunt gaan rekken, kan die ondersteuning nodig zijn.

Je gebruikt je lijf niet om in de houding te komen, maar je gebruikt je houding om je lijf beter te voelen.

Bij alle yin houding worden bepaalde meridianen gestimuleerd door middel van stretch of druk waardoor je de doorstroming van chi (energie) stimuleert.

Yin yoga heeft zeker ook een mindful aspect, je leert je aandacht in het hier en nu te brengen en aandacht te geven aan alles wat voorbij komt.

Het lijkt misschien een passieve vorm van yoga maar je gaat echt de grenzen van je eigen lichaam verkennen, weerstanden voelen en ruimte maken.